ŠTO JE VAŽNO ZA AKADEMSKI USPJEH

ŠTO JE VAŽNO ZA AKADEMSKI USPJEH
Uloga izvršnih funkcija u svakodnevnom funkcioniranju kod djece?
Kako roditelj može pomoći?
Što znači organizacija za svakodnevni život i produktivnost?

PREUZMI BROŠURU O IZVRŠNIM FUNKCIJAMA:

ŠTO JE VAŽNO ZA AKADEMSKI USPJEH

 

Svatko od nas se nosi sa svakodnevnim životnim aktivnostima poput učenja, rada, rekreacije i socijalnih odnosa, zahvaljujući unutarnjim vještinama koje se zovu izvršne funkcije.

Djeca i odrasli s problemima učenja i pažnje, osobito kada je u pitanju poremećaj učenja  i poremećaj pažnje/ hiperaktivni poremećaj  – bore se s većinom tih vještina koje često uzimamo zdravo za gotovo. Ne treba nužno biti prisutan poremećaj pažnje da bi uočili da dijete ili odrasla osoba ima problema u izvršavanju svakodnevnih aktivnosti.  Izvršne funkcije se mogu trenirati i poboljšavati uz određene kognitivne vježbe. 

 

Što su izvršne funkcije?

Izvršne funkcije predstavljaju skup mentalnih procesa koji nam omogućuju povezati prethodno iskustvo sa sadašnjim. Ljudi ih koriste za obavljanje aktivnosti kao što su planiranje, organiziranje, osmišljavanje strategija, usmjeravanje pažnje, pamćenje detalja i upravljanje vremenom i prostorom. Uključuju sposobnosti koje omogućuju osobi da se uspješno angažira u nezavisnom i svrhovitom ponašanju.

 

Izvršne funkcije se kreću razvijati u ranom djetinjstvu

i nastavljaju se razvijati najčešće kroz cijeli životni vijek.

One nam pomažu da rješavamo probleme na odgovarajući način

da bi ostvarili postavljene ciljeve. 

 

Kakvu to ulogu imaju izvršne funkcije u svakodnevnom životu: 

  • Igraju važnu ulogu u skoro svakom poslu koji zahtijeva organizaciju, planiranje, rješavanje problema, donošenje odluka, ili upravljanje podacima, bilo da radite kao liječnik ili kao prodavač.
  • Veliku ulogu imaju u učenju, jer su one te koje kontroliraju pažnju i koje nam omogućavaju da se usmjerimo na trenutno gradivo koje nam se prezentira.
  • Koristimo ih kada se pripremamo za putovanja, kada se nešto neočekivano dogodi i potrebno je brzo donijeti ispravnu odluku, ili kada morate da zaustavite neku radnju koja nije prikladna određenoj situaciji.
  • Izvršne funkcije su bitne za uspješno planiranje, za obavljanje svakodnevnih poslova, za prilagođavanje neočekivanim promjenama  i brojne druge svakodnevne aktivnosti s kojima se susrećete u toku dana.
  • Imaju važnu ulogu u mentalnom zdravlju, održavanju dobrog raspoloženja, kontroli emocija i u kvalitetnim socijalnim odnosima.

 

To su vještine i procesi koje svakodnevno koristimo za:

 

Planiranje

Praćenje vremena i obavljanje zadataka na vrijeme

Praćenje više stvari istovremeno

Smisleno uključivanje prethodnih znanja u raspravama

Evaluaciju ideja i izražavanje mišljenja

Traženje pomoći i informacija kada je to potrebno

Sudjelovanje u grupnoj dinamici

Čekanje na riječ dok nas se ne prozove

Spontane ispravke u procesima mišljenja te za vrijeme čitanja i pisanja

 

 

Disfunkcije izvršnih funkcija: znakovi, simptomi i strategije

 

Problemi s izvršnim funkcijama (ponekad se nazivaju i “izvršne disfunkcije”) mogu se prenositi genetski. Poteškoće mogu biti vidljive u bilo kojoj dobi djeteta, ali najčešće se primjećuju u nižim razredima osnovne škole pri čemu problemi u savladavanju školskog gradiva mogu biti znak izvršne disfunkcije. Jedinstveni test koji identificira sve značajke izvršnih funkcija ne postoji. Odgajatelji, psiholozi, logopedi i drugi stručnjaci koriste razne testove kako bi identificirali probleme vezane uz određene izvršne funkcije. Pažljivo promatranje neprocjenjiva je metoda identificiranja i boljeg razumijevanja takvih problema.

 

Dijete ima problema s izvršnim funkcijama ako ima teškoća pri:

  • Planiranju aktivnosti
  • Poimanju koliko vremena je potrebno da se određena aktivnost izvrši
  • Pričanju priča (usmeno ili pismeno) pri čemu pokazuju teškoće u prepričavanju na  organiziran, dosljedan način.
  • Pamćenju i dosjećanju
  • Započinjanju neke aktivnosti ili rješavanja zadatka
  • Dosjećanju informacije, dok obavljaju aktivnost za koju mu je ta informacija potrebna, npr. dosjećanju telefonskog broja tijekom biranja, dosjećanje adrese i slično.

 

  Ima li Vaše dijete poteškoće s izvršnim funkcijama?

Izvršne funkcije razvijaju se postupno i različitom brzinom kod različitih ljudi (ovisi uvelike i aktivnostima kojima je osoba izložena). Većini djece problem predstavlja planiranje, organizacija i praćenje. Problemi učenja i pažnje mogu dodatno zakomplicirati postojeće stanje. Djeca s poremećajima učenja te poremećajem pažnje/hiperaktivnim poremećajem gotovo uvijek imaju poteškoća s jednom ili više izvršnih funkcija što posljedično može dovesti do otežanog učenju i problema u ponašanju.

Sljedeći popis pomoći će vam otkriti ima li vaše dijete poteškoće s izvršnim funkcijama, no on ne dijagnosticira niti određuje problem već može biti koristan način da prepoznate karakteristiku svog djeteta te porazgovarate o zamijećenom sa stručnim suradnicama u školi koju pohađa vaše dijete ili s drugim stručnim osobama.

 

U posljednjih 6 mjeseci moje dijete :

  • ima problema s usmjeravanjem pažnje
  • je lako omesti
  • je potrebno stalno podsjećati da odradi zadatak
  • ima problema s postavljanjem ciljeva
  • ima poteškoća s donošenjem odluka
  • ne zna odakle započeti s rješavanjem zadatka
  • fokusirano je na detalje ili na cjelokupnu sliku, no na štetu cjelokupnog doživljaja
  • ima poteškoća sa započinjanjem aktivnosti ili zadaće te često odugovlači
  • teško procjenjuje koliko će trajati određena aktivnost
  • rješava zadatke i zadaću sporije od druge djece (primijećeno u školi)
  • treba niz poticaja da ostane usredotočeno na zadatak
  • gubi dojam o vremenu koliko mu treba za zadatak ili koliko trenutno vremena provodi u izvršavanju zadatka
  • zaboravlja predati riješenu zadaću, ispit i sl.
  • zaboravlja na potrebne materijale (pribor, udžbenike, bilježnice) te ih ostavlja u školi ili kod kuće
  • s teškoćom pregledava zadaću ili ju ne pregledava uopće
  • s teškoćom slijedi složenije upute
  • zaboravlja što treba reći ili učiniti kad je na pola zadatka
  • zaboravlja što je pročitalo za vrijeme čitanja ili neposredno nakon čitanja, teško prepričava priču ili događaj
  • ljuti ga promjena rasporeda ili rutine
  • s teškoćom prelazi s jednog zadatka/aktivnosti na drugi/u
  • s teškoćom shvaća promjenu s prošlosti na budućnosti ili s doslovnog značenja na preneseno
  • zapne na zadatku i ne zna nastaviti
  • ima problema sa samokontrolom, napravi ili kaže nešto prije nego o tome promisli
  • se lako naživcira i naljuti
  • često govori iako nije prozvano i upada drugima u riječ.

 

Za više informacija o izvršnim fukcijama, kako djetetu pomoći da bude produktivnije donosimo detaljan opis na linku:

ŠTO JE VAŽNO ZA AKADEMSKI USPJEH – Norvel

 

 

 

 

 

css.php