Suočavanje s novom i potpuno nepoznatom situacijom  aktivirala je brojne stručnjake da predlože savjete kako najbolje postupati. Za mnoge je trajao period adaptacije, a za neke možda još i traje. Nije jednostavno prihvatiti da se naš donedavni stil života morao naglo mijenjati. U ovom trenutku, ne samo da je važno očuvati naše fizičko zdravlje, no važno je posvetiti veliku pažnju i mentalnom zdravlju.

Zato vas ovim tekstom želimo potaknuti da nam opišete kako ovaj period, trenutna kriza koronavirusa,  utječe na vaše mentalno zdravlje. Kako se vi nosite sa svime?? Da li vas kombinacija izolacije i egzistencijalnog stresa čini još više depresivnima ili anksioznima? Ili vam možda obiteljsko zajedništvo i pauza koju činite od naučenog životnog stila nudi osjećaj pripadanja i mira? Kako bi opisali svoje psihološko stanje? Što činite u ovom periodu da bi se kvalitetno suočavali sa svim promjenama?

Zapisivanje misli, načina kako nešto promatram i rješavam ima veliki utjecaj u suočavanju sa stresom.

Nakon pet tjedana mjera zaštite  vjerujemo da nije lako ovo izdržavati. Pitamo se kako je vama koji unatoč svemu radite? Kako je vama roditeljima, kako je vama koji ste izgubili posao, kako je vama koji ste udaljeni od doma?  A vama koji ste sami? Kako se osjećate i kakve vam se  misli previru po glavi? Što vjerujete sada o budućnosti? Na što ste u danu usmjereni? Kako vam je kada ne možete više samo tako doći od točke A do točke B? Kako je vama mladima, koji ste navikli na izlaske i druženja? Kada ovo sve završi – što bi mijenjali?

Neki od nas su pod stresom cijeli dan unatoč tome što imaju rutinu – i to je vrlo normalno u ovom vremenu, no i zaista naporno. Neki su ljudi sami u izolaciji, oni se možda zaista osjećaju zatočeno, neki su i s osobom s kojom ne žele biti ili koja im šteti. Kako je vama, što se događa u vama i kakvo je vaše iskustvo? Neki su cijeli dan na društvenim mrežama i umjereni na nove informacije, neki su dobili otkaz i neizvjesnost im je znatno veća. Neki se bore s osjećajem krivljnje ili žaljenja, kako je vama, što bi mijenjali, da li možete?

I zato pitamo, što vam nedostaje, što vas ljuti, što mislite da vam je propalo, drastično se promijenilo? Ovo je jedinstvena prilika da učimo, da doživljavamo sebe kako reagiramo u naglim promjenama, kako se prilagođavamo, da vidimo kakvi smo i kakvi bi željeli biti.

Što god da ste do sada napravili, pa da je i prema preporukama bilo krivo, nadam se da si dopuštate da učite.

 

Čemu ste posvećeni u ovom periodu? Je li to nešto drugačije nego prije? 

ŠTO CIJENITE NAJVIŠE U TRENUTNOJ SITUACIJI?


 

Zašto vas pitamo. Trenutno je teško procijeniti stanje nacije u ovom periodu, posljedice ćemo jasnije vidjeti kada sve prođe. Mnogi osjećaju kroničnu anksioznost zbog očite neizvjesnosti.  Primjećujemo kroz medije da se mnogi bore, da su se mnogi prilagodili i aktivirali kao pomagači, no isto tako do nas dolazi mnogo izjava ljudi da se boje, da osjećaju neizvjesnost i da teško guraju kroz dan, neki su okruženi ljudima koji su ljuti i ogorčeni. Kroz ovo prolazimo zajedno i vjerujemo da bi se psihološka otpornost povećala kada bi podijeliti međusobno iskustvo, kako doživljavamo sve ovo i što se događa. Iskustvo ne mora biti javno izneseno, možete ga zapisati i za sebe. Zapišite ga, osobito ako je iskustvo teško i imate dojam da se borite — zapišite da možete to pročitati i priznati si zasluge, da uočite da ste ipak aktivni i da nešto radite, da možete pronaći suosjećanje za samog sebe, a samim time i za druge koji su u sličnim situacijama.

Recite sve što vam je na umu.. samo krenite pisati.

Mentalno zdravlje u periodima krize uvelike ovisi o našim mehanizmima suočavanja i našoj snazi da prevladamo ono što nas je snašlo i da guramo dalje. Naš biološki sistem je kod svakoga sada pojačano pobuđen, jer se nalazimo u neizvjesnoj opasnosti, alarmiramo se na svaku informaciju, npr. otići u trgovinu za nekoga je izraziti napor, a doživljaj anksioznosti je ogroman.

Zbog toga je sada, više nego ikad, nužno da imamo druge, da imamo osjećaj sigurnosti, jer jedino nas to može na trenutak odvraćati od stanja u kojem jesmo. Osjećaj sigurnosti, da imamo nekoga, iako možda nismo zajedno, da netko svaki dan pita za mene, da mi stranac pomaže, da pronađem sjećanja kada sam se osjećao sigurno, da si dopustim dozvati taj osjećaj i da malo predahnem. To nam može pomoći da prevladamo strah i bespomoćnost. Može nam pomoći taj doživljaj da nas netko čuje!

 

U svakom slučaju vam želimo čestitati na  izdržljivosti jer potrebna je snaga za ovaj životni period, potrebna je hrabrost, povjerenje, strpljenje i tolerancija. Potrebna je sposobnost da prepoznamo moguće posljedice i prihvatimo sada najbolje moguće rješenje problema. Potrebna je humanost. Da suosjećamo sa svima onima kojima može biti puno gore ako se razbole. Potrebna je hrabrost da si dopustimo i da budemo tužni, da učimo… i da unatoč svemu idemo naprijed.

 

Stoga, ako želite, pišite nam kako ste… ako dopustite neke doživljaje bi podijelili na stranici s drugima. Neki će možda napisati za sebe, neki će možda željeti da ih se čuje, da se netko drugi poveže s tim primjerom i iskustvom, jer lakše je kad zaista znamo da smo u ovome zajedno i da možda nije sve divno, krasno i lako kako se prezentira na internetu. No svakako je dobro da na ovaj način izbacite stvari iz sebe, ljutnju, strah, sve što vam se mota po glavi.. imate nas da podijelite to, a anonimno i s drugima.  Vjerujte, kada počnete pisati za sebe, naučit ćete o sebi puno više nego što pišete u komentare na facebooku ili sličim mrežama – ovdje pišete prvenstveno sebi i o sebi.

Pisanje dnevnika bistri emocije i umanjuje stres,  omogućuje da se odvojimo do svojih emocija i misli. Poboljšava međuljudske odnose, iskreno je i ne prosuđuje. Jača vaš osjećaj sebe, pomaže da jasnije procijenite i sagledate prošle događaje, ima ulogu vašeg savjetnika, objektivnog promatrača, prikazuje vaše dobre i loše trenutke života, daje nove perspektive, ukazuje na naše distorzije, pomaže da sagledamo drugačije i da se usmjerimo na rješenje, a ne samo na problem.

 

 

Potičemo suosjećanje i pravo da izrazimo da nam i nije ok, ili da nam je ok.

Da prihvatimo da se svatko od nas bori na svoj način. Potičemo emocionalnu povezanost. 

Upravo zbog toga, ako se netko bolje bori, da si dopustimo da učimo

i da probamo drugačije.

 

 

 

   Hvala Vam na dijeljenju svojih misli i emocija!

Ovdje je link uz pomoć kojeg možete poslati svoje misli i opis svog životnog iskustva u ovom periodu. Postavili smo vam nekoliko pitanja na koja možete odgovoriti u slobodnoj formi, te nekoliko demografskih pitanja da i mi dobijemo jasniju sliku kako vam je. 

 

                    Što činim i kako se osjećam ovaj period?

 

 

 

 

KORISNI LINKOVI:

https://www.poliklinika-djeca.hr/category/aktualno/covid-19/

https://www.nakladaslap.com/ostanidoma

Možemo li bez panike?

Suočavanje s koronavirusom

 

css.php